Trump i els influencers: una estratègia diferent que retalla en despeses i conquesta als joves

11/13/2024

A les eleccions presidencials del 2024, Donald Trump va sorprendre amb una estratègia diferent del que ens té acostumats: el president electe no va invertir exclusivament en anuncis tradicionals en xarxes socials, com en la seva anterior campanya, sinó que va aprofitar el potencial dels influencers. Tot això per aprofitar una eina molt més directa i eficaç per arribar a una audiència que, en general, es mostra escèptica davant de la política: els joves. Amb el suport d’influencers i altres figures, Trump va canviar les regles del joc i va mostrar que el vot juvenil també respon noves formes de connexió.

Trump, conegut per la seva habilitat per captar l’atenció a les xarxes (ja sigui per bé o per mal), va optar en aquestes eleccions per deixar de banda els anuncis de Facebook i Instagram. Dirigint la seva atenció cap a influencers, per exemple de YouTube, i del món del podcasting, aconseguint una campanya molt més barata. I és que coneguts influencers com els Nelk Boys i Adin Ross, es van convertir en ambaixadors del seu missatge, aconseguint milers d’usuaris que consumeixen contingut més extens i directe. Aquesta vegada, en lloc d’un simple m’agrada, la campanya va buscar una interacció real que generés un vincle amb l’audiència.

Una de les peces més innovadores de l’estratègia de Trump va ser la integració d’influencers a esdeveniments polítics. Des de l’inici de la campanya, aquestes personalitats no només van promoure el seu missatge, sinó que també van assistir als debats ia la Convenció Nacional Republicana, reforçant la presència del partit a les xarxes socials. Durant el seu discurs de victòria, Trump va pujar a l’escenari amb Dana White, CEO de la UFC, que va agrair personalment als influencers pel seu paper en el triomf. La llista incloïa noms com Theo Von i Joe Rogan, que van arribar a milions de joves, transformant el seu suport en una participació tangible a les urnes.

La influència d’aquestes cares conegudes van ser clau per mobilitzar un sector de la població que sovint es manté al marge del procés polític. D’aquesta manera, la campanya de Trump es va adaptar a la nova generació de votants, aquells que prefereixen recomanacions de persones que segueixen i que confien.

El triomf de Trump el 2024 ofereix una lliçó sobre el futur de la publicitat política a l’era digital. Davant d’un públic cada cop més escèptic i menys receptiu a les formes tradicionals de comunicació, l’aposta per influencers amb idees polítiques semblants i formats de contingut més llargs s’ha consolidat com una estratègia poderosa.